Моторні масла
Сучасна класифікація моторних масел за умовами вживання і рівнями експлуатаційних властивостей розроблена американським інститутом нафти АРi (American Petroleum Institute) і опублікована в 1970 році. У ній визначені умови роботи бензинових і дизельних двигунів і відбиті відповідні ним рівні якості масел.
Рівні експлуатаційних властивостей в класифікації АРi позначаються буквами латинського алфавіту, що стоять за буквою "S" (для бензинових ДВС) або за буквою "С" (для дизелів). Рівень експлуатаційних властивостей зростає по порядку латинського алфавіту: А, В, З, D, Е, F, G, Н, J. У категорію "S" (бензинові двигуни) введено десять класів: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL. У категорію "C" (дизельні двигуни) введено дванадцять класів: СА, СВ, СС, Сd, CD-II, СЕ, CF-2, CF, CF-4, CG-4, CH-4, CI-4. Застарілі класи за непотрібністю сьогодні виключені з класифікації АРi і в даний час використовуються наступні класи:
Група S (масла для бензинових двигунів):
SF | Клас введений в 1980 році. Рекомендується для автомобілів до 1989 року випуску. |
SG | Клас введений в 1989 році. Масла цього класу личать для мастила сучасних бензинових двигунів з інтервалом заміни, виготівником, що рекомендується. |
SH | Клас введений в 1992 році. Масла цього класу личать для сучасних бензинових двигунів. Вимоги до якості жорсткіші чим в класу SG. |
SJ | Клас введений в 1996 році. Масла цього класу личать для сучасних бензинових двигунів з малим викидом, що використовують примусове катализаторную очищення газів. |
SL | Клас введений в липні 2001 року. Масла цього класу надають значні переваги в порівнянні з іншими класами по таких параметрах як: окислюваність, утворення відкладень, знос двигуна. Покращувані показники випаровуваності дозволяють понизити витрату масла на чад, підвищити чистоту вихлопів, поліпшити захист каталізатора. |
SM | Клас введений в 2004 році. Для всіх автомобільних двигунів, використовуваних в даний час. SM масла забезпечують покращуваний опір окисленню і відкладенню нагари в двигуні, покращуваний захист поверхонь, і кращі низькотемпературні властивості впродовж всього терміну служби масла. Деякі SM масла можуть також виконати умови останньої специфікації ILSAC і класифікуватися як енергозбережні масла. |
Група C (масла для дизельних двигунів):
CD-II | Для двотактних дизельних двигунів. |
CC | Клас введений з 1961 року. Для двигунів з низьким наддувом, що працюють з середніми і високими навантаженнями. |
CD | Клас введений з 1955 року. Для двигунів з наддувом, що працюють в тяжких умовах. |
CE | Клас введений з 1984 року. Для двигунів з високим наддувом, що працюють в тяжких умовах з великими навантаженнями. |
CF | Клас введений з 1994 року. Для двигунів з передньою камерою згорання в т.ч. з турбонаддувом, що працюють на паливі різної якості в тяжких умовах з великими навантаженнями. |
CF-2 | Клас введений з 2004 року. Для двотактних дизельних двигунів, що працюють в тяжких умовах. Клас отримав розвиток з CD-II. |
CF-4 | Клас введений з 1990 року. Швидкохідні чотиритактні дизельні двигуни з і без турбонаддува після 1990 року. Особливо рекомендуються для вантажного парку. |
CG-4 | Клас введений з 1994 року. Нові дизельні двигуни в т.ч. з турбонаддувом, спроектовані з врахуванням задоволення екологічних вимог 1994 роки по викидах. |
CH-4 | Клас введений з 1998 року, що отримав розвиток з класу CG-4, з посилюванням всіх норм класу, що передйде, з врахуванням задоволення екологічних вимог 1998 років по викидах. |
CI-4 | Клас введений з 2002 року. Масло відповідне цьому рівню має вищі диспергуючі властивості (кількість моюще-диспергирующих присадок), має підвищену стійкість до термічного окислення в порівнянні з класом CH-4, забезпечує зниження витрати масла на чад за рахунок зменшення летючості і зниження втрат на випар під впливом газів при робочій температурі 370°C. Покращувана холодна прокачиваемость, збільшений ресурс ущільнень двигуна за рахунок поліпшення сумісності з ними масла. Клас введений з врахуванням посилювання вимог до екологічних характеристик моторів що випускаються з 1 жовтня 2002 р. |
CJ-4 | Клас введений в 2006 році для високошвидкісних, чотиритактних двигунів. Клас створений для моделей, які задовольняють стандарти 2007 років, по викидах вихлопних газів на шосе. CJ4 масла застосовуються при роботі на дизельному паливі з діапазоном вмісту сірі до 500 частин на мільйон (0,05% по вазі). Проте, використання цих масел з паливом, в якому вміст сірки більший, ніж 15 частин на мільйон (0,0015% по вазі), може зробити негативний вплив на довговічність вихлопної системи і привести до зниження інтервалу заміни масла. |
Для позначення універсальних масел, призначених як для бензинових, так і для дизельних двигунів, використовують подвійну маркіровку (наприклад: АРi SH/CG-4, АРi CF-4/SG).
Масла класів SG, SH, SJ і вище - не утворюють нагари і шламу.
Трансмісійні масла
Для полегшення вибору типа масел API класифікує автомобільні коробки передач з ручним перемиканням і провідні мости відповідно до типа зубів, навантажень, скоростыми характеристик і створюваної температури на шість класів.
GL1 | Коробки передач з невисокими навантаженнями, невеликими поверхневими тисками і низькими швидкостями ковзання. Шестерні зазвичай циліндрові з прямими або косими зубами. |
GL2 | Коробки передач і провідні мости з гвинтовою передачею з помірними навантаженнями, високою температурою і швидкістю. |
GL3 | Коробки передач і провідні мости з конічними зубчастими передачами, що характеризуються високими швидкостями і великими поверхневими тисками між зубами. |
GL4 | Відповідає перш за все умовам роботи автомобільних ручних коробок передач, яким властива висока швидкість і невеликі тиски на зубах або низька швидкість і великі тиски. Для високонавантажених коробок передач і гіпоїдних головних передач. |
GL5 | Провідні мости з гіпоїдними передачами багатьох сучасних автомобілів в яких, окрім великих швидкостей і навантажень з'являється висока температура і ударні навантаження. Для високонавантажених коробок передач і гіпоїдних головних передач із зрушенням осей. |
GL6 | Провідні мости з гіпоїдними передачами в особливо важких транспортних засобах для мастила яких потрібне спеціальне масло. В даний час більш не застосовується. |